Bekendmaking voor verkeersbesluit in Eindhoven
Geplaatst op Lokaalnieuwseindhoven.nl op: 09-02-2024
verkeersbesluit Bekendmakingen
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten: - Willem de Rijkelaan - Jozef Eliasweg - Jacobus Deckersstraat - Willemstraat Wettelijk kader De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in: - de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994); - het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990); - het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW); - de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994. De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid. Hieronder staan de te onderscheiden verkeersmaatregelen met een verwijzing naar de wettelijke grondslagen opgenomen. Tevens zijn daaronder de concreet te nemen verkeersmaatregelen voor dit besluit benoemd: Plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd (WVW 1994, artikel 15, lid 1 en het bepaalde in artikel 12 van het BABW). 1.het instellen en wijzigen van verplichte fietspaden; 2.het instellen van fietsstroken; 3.het instellen van een eenrichtingsweg, uitgezonderd fietsers; 4.het instellen en uitbreiden van een parkeerverbodszone; 5.het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor; 6.het instellen van voorrangskruispunten (zijweg rechts en zijweg links); 7.het instellen van geboden tot het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg; 8.het instellen van een voetpad; 9.het instellen van geboden voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft. De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994: - het verzekeren van de veiligheid op de weg; - het beschermen van weggebruikers en passagiers; - het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven zuid. Aanleiding De eerdergenoemde vier straten zijn in beheer bij de gemeente Eindhoven. De Willem de Rijkelaan, Jozef Eliasweg, Jacobus Deckersstraat en Willemstraat zijn onderdeel van een 30-km zone. De Jozef Eliasweg en Willem de Rijkelaan zijn onderdeel van een busroute. De Jozef Eliasweg maakt tevens deel uit van het hoofdfietsroutenetwerk: het is een belangrijke schakel in de doorfietsroute van het Centraal Station naar de High Tech Campus. Omdat het riool en het wegdek van deze straat aan vervanging toe zijn, wordt de straat in 2024 heringericht. Daarbij wordt de inrichting ook verbeterd en afgestemd op de functie van doorfietsroute. Vanuit het Maatregelenpakket Bereikbaarheid De Run namelijk is de Jozef Eliasweg aangewezen om te verbeteren in het kader van fietsverkeersveiligheid en comfort. Nieuwe inrichting Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de nieuwe inrichting van de Willem de Rijkelaan, Jozef Eliasweg, Jacobus Deckersstraat en de Willemstraat. Fietsers krijgen een duidelijke positie op de weg door het inrichten van verplichte fietspaden en de aanduiding van fietsstroken op het wegdek. Het noordelijke fietspad bij het kruispunt Jozef Eliasweg/ Jacobus Deckersstraat wordt in de voorrang geplaatst. De parallelweg Jozef Eliasweg wordt ingericht als fietsstraat en als eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers). De doorgang vanaf de Jozef Eliasweg tussen huisnummers 17 en 19 wordt formeel ingesteld als voetpad, mede op verzoek van de buurtbewoners. De Jozef Eliasweg en een extra deel van de Jacobus Deckersstraat worden opgenomen in een parkeerverbodszone. Hiermee wordt een duidelijker, overzichtelijker en groener wegbeeld gerealiseerd, waarbij parkeren slechts is toegestaan in de daarvoor ingerichte parkeergelegenheden. Belangenafweging Met bovenstaande nieuwe inrichting verhogen we de kwaliteit van de fietsverbinding tussen Eindhoven CS en De Run. Er komt een heldere weginrichting, waarbij de kruisingen met de Willem de Rijkelaan, Jacobus Deckersstraat en de Willemstraat een stuk compacter, overzichtelijker en verkeersveiliger worden gemaakt. Hierbij wordt ook een verkeersveiligheidsissue aangepakt op de kruising met het fietspad Karel Martelweg. Aan het begin van het ontwerpproces is een zorgvuldige integrale afweging gemaakt van een aantal weginrichtingsvarianten. Dit, om te komen tot een keuze voor het uitwerken van een voorkeursvariant. Ook is zowel in 2022 als in 2023 een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd. Het maximaal getelde reguliere parkeeraanbod is het uitgangspunt geweest om als parkeerplaatsaantal in het ontwerp te voorzien. Een ander uitgangspunt is dat we de straat klimaatbestendig gaan inrichten met meer groen. Als onderdeel van het ontwerp worden enkele verkeersmaatregelen opgenomen, om een veilige verkeersafwikkeling te waarborgen en een aangenaam verblijfsklimaat mogelijk te maken. Het college is van mening dat eventuele nadelige gevolgen van de getroffen maatregelen beperkt zijn en niet in die mate zijn dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Awb. Samenspraakproces In juli 2022 is een voorlopig ontwerp aan de buurt gepresenteerd, met een wijkinfo en via de gemeentewebsite. Naar aanleiding van deze wijkinfo hebben we via e-mail een aantal tips en opmerkingen van bewoners en het Summa College gekregen. We hebben vervolgens een aangepast ontwerp op 30 november 2022 gepresenteerd tijdens een bewonersavond in het Summa College. Ook hierna hebben we een aantal tips en opmerkingen ontvangen. Tijdens dit traject is het ontwerp ook besproken in het Centraal Verkeersoverleg (CVO). Dit is een adviesorgaan waarin professionele partijen zitten, waaronder de Politie, Brandweer, Fietsersbond, Platform Gehandicapten Eindhoven en Hermes. Met de Fietsersbond is ook nog apart overlegd over de ontwerpaanpassing van de kruising Jozef Eliasweg – Willem de Rijkelaan. Besluit Het verkeersbesluit te nemen voor: Willem de Rijkelaan: het opheffen van de voorrangsregeling voor de 2 fietspaden op de kruising met de Jozef Eliasweg. De kruising wordt een stuk compacter gemaakt en daarbij ingericht als een gelijkwaardige kruising. Jozef Eliasweg: het opheffen van het tweezijdig vrijliggend fietspad tussen Willem de Rijkelaan en de aansluiting met de parallelweg. De fietspaden worden vervangen door fietsstroken. Deze worden aangeduid met witte fietssymbolen. Doel van deze aanpassing is te komen tot een compacte, en daarmee overzichtelijke gelijkwaardige kruising. Jozef Eliasweg: het instellen van éénrichtingsverkeer op de parallelweg, van noord naar zuid, uitgezonderd fietsers. Jozef Eliasweg: het aanwijzen van de zuidelijke aansluiting van de parallelweg op de hoofdrijbaan als voorrangkruising. Jozef Eliasweg: het aanwijzen van het fietspad over de aansluiting Jacobus Deckersstraat als voorrangskruising. Dit, vanwege de functie als doorfietsroute: vlot, veilig en comfortabel. Jozef Eliasweg: Het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor. Dit om fietsverkeer in twee richtingen op het noordelijke fietspad (vanaf de parellelweg) te voorkomen. Jozef Eliasweg: het instellen van een tweezijdig parkeerverbod in de hele Jozef Eliasweg, zowel op de hoofdrijbaan als parallelweg. Dit doen we door het aanduiden van een zone, die begint en eindigt op de kruispunten met de Willemstraat en Willem de Rijkelaan. De zone loopt door in de Jacobus Deckersstraat. Jozef Eliasweg: het aanwijzen van het ongenaamde pad tussen de huisnummers 17 en 19 als “verplicht voetpad”. Het betreft het gedeelte over de lengte van de zijgevels, tussen het trottoir Jozef Eliasweg en de toegangsweg naar de garageboxen. Jacobus Deckersstraat: het uitbreiden van de parkeerverbodszone met een 2-zijdig parkeerverbod, tussen het Wouter Hollemanplein en de Jozef Eliasweg. Willemstraat: op het kruispunt met de Jozef Eliasweg worden middengeleiders aangebracht. Op deze plaatsen wordt het verkeer op de rijbaan naar de juiste rijstroken geleid. De maatregelen worden uitgevoerd door middel van: 1.het verwijderen van de borden model B6 en de haaientanden op het wegdek; 2.het verwijderen van borden model G11 en het plaatsen van aanduidingen van fietsstroken op het wegdek; 3.het plaatsen van de borden modellen C2 en C3 met onderborden OB52; 4.het plaatsen van borden modellen B4, B5 en B6 en haaientanden op het wegdek; 5.het plaatsen van borden modellen G11, B5 en B6 en haaientanden op het wegdek; 6.het plaatsen van een bord model C14; 7.het plaatsen van de borden modellen E1-ZB en E1-ZE; 8.het plaatsen van borden model G7; 9.het plaatsen van borden model D2. De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990. De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20200096, gedateerd op 19-7-2023. Eindhoven, 6 februari 2024 Hoogachtend, namens burgemeester en wethouders van Eindhoven, I.J.C. Brouwer plv. hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid Bijlage(s) 1.ontwerptekening VKO-20200096
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Eindhoven. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Eindhoven volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwseindhoven.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Eindhoven.
© LokaalnieuwsEindhoven.nl
Laatste berichten