Tijdelijke verkeersmaatregelen en tijdelijke plaatsing verkeerstekens in verband met sloop- en bouwproject ‘Gildebuurt’ aan de Bakkerstraat, Wassenaarstraat, Slagerstraat, Pastoriestraat en de Verwerstraat

Bekendmaking voor verkeersbesluit in Eindhoven

Geplaatst op Lokaalnieuwseindhoven.nl op: 2-3-2024

  1. Bekendmakingen Eindhoven
  2. Tijdelijke verkeersmaatregelen en tijdelijke plaatsing verkeerstekens in verband met sloop- en bouwproject ‘Gildebuurt’ aan de Bakkerstraat, Wassenaarstraat, Slagerstraat, Pastoriestraat en de Verwerstraat

verkeersbesluit Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten: - Bakkerstraat - Wassenaarstraat - Slagerstraat - Pastoriestraat - Verwerstraat Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist: 1.het aanwijzen van een verplicht fietspad; 2.het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor; 3.het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd aanliggende percelen Bakkersstraat; 4.het instellen, opheffen en wijzigen van eenrichtingswegen; 5.het instellen van een gebod tot het verlenen van voorrang aan bestuurders op de kruisende weg; 6.het instellen van een parkeerverbod ten aanzien van bestaande parkeervakken; 7.het fysiek afsluiten van weggedeelten met hekwerken. Wettelijk kader De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in: - de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994); - het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990); - het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW); - de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden bij maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994. De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid. Op grond van het bepaalde in artikelen 34, 35 en 37 van het BABW kan het bevoegd gezag ingeval van de uitvoering van werken tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen uitvoeren. In bepaalde situaties behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit thans wél nodig geacht, omdat de hierboven beschreven tijdelijke inrichtingselementen langer gaan duren dan vier maanden. De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994: - het verzekeren van de veiligheid op de weg; - het beschermen van weggebruikers en passagiers; - het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; - het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam De Kempen. De politie heeft op 24 februari 2024 ingestemd met de maatregelen. De politie is van oordeel dat de voorgenomen maatregelen op juridische en praktische gronden handhaafbaar zijn en geen afbreuk doen aan de verkeersveiligheid. Aanleiding De Bakkerstraat, Wassenaarstraat, Slagerstraat, ventweg Pastoriestraat en de Verwerstraat zijn bij de gemeente in beheer en betreffen op grond van de gemeentelijke wegencategorisering erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Op 9 februari 2024 heeft het college een omgevingsvergunning verleend voor het slopen van 119 woningen in de Gildebuurt (zaaknummer EHV-ZP2023-005659, gepubliceerd op 13 februari 2024 in Gemeenteblad 2024, 67929). Mede met deze sloopactiviteiten wordt de bouw mogelijk gemaakt van maximaal 219 nieuwe wooneenheden. Voor dit bouwproject heeft de gemeenteraad van Eindhoven op 20 september 2023 het bestemmingsplan ‘IV Oud Woensel 2012 (Gildebuurt)’ vastgesteld. Dit bestemmingsplan is inmiddels onherroepelijk geworden. Gelijktijdig met de herstructurering van de Gildebuurt zet de gemeente in op de aanpak van de openbare ruimte. De Wassenaarstraat, Slagerstraat, Bakkerstraat en Verwerstraat zullen opnieuw worden ontworpen en aangelegd. In de verbeterde openbare ruimte is meer groen aanwezig, zijn de benodigde nutsvoorzieningen vervangen en toekomstbestendig gemaakt. Voor de sloop en nieuwbouw, alsmede voor de aanleg van het nieuwe nutstracé en de reconstructie van de wegen binnen het plangebied, zal een bouwterrein worden ingericht. In verband met de in acht te nemen sloop- en bouwveiligheidszone en het faciliteren van een veilige route voor het werkverkeer, dient een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen te worden getroffen in bovenvermelde straten. Verkeersmaatregelen (algemeen) De sloop en de bouw van de woningen, de reconstructie van de openbare ruimte en het verwijderen en aanleggen van het nutstracé vinden binnen de bouwhekken plaats. De werkplaats is deels gesitueerd op bovengenoemde wegen. De wegen dienen gedeeltelijk te worden vrijgehouden voor het af- en aanvoeren en het opstellen van het materieel, dan wel het creëren van de benodigde sloop- en bouwveiligheidszone. Tevens dient ruimte te worden gecreëerd ten behoeve van het werkverkeer, waarbij voertuigen voldoende ruimte hebben om elkaar veilig te kunnen passeren binnen de bouwhekken, dan wel om te parkeren. De bouwhekken dienen tevens ter afsluiting van het werkterrein, zodat onbevoegden zich geen toegang tot het terrein kunnen verschaffen en de voortgang van de werkzaamheden kunnen verstoren. Voor de aan- en afvoer van materialen is gekozen voor de kortste weg om de overlast in de woonwijk zoveel als mogelijk te beperken. De aanvoer zal lopen via de Looierstraat, waarbij het laden en lossen binnen de bouwhekken zal plaatsvinden om de Bakkerstraat en Verwerstraat te ontlasten. De afvoer zal via het bouwterrein verlopen en aan de noordkant via de Verwerstraat richting de rondweg afgehandeld worden. De sloopaannemer zal de Pastoriestraat als aanvoerroute gebruiken tijdens de opstart van de sloopwerkzaamheden. De tijdelijke inrichtingselementen staan weergegeven op tekening G.022816.0005-VKM-104, versie 6, d.d. 21 februari 2023. Verkeersmaatregelen (specifiek) Hieronder volgt per straat een specifieke uiteenzetting van de te treffen verkeersmaatregelen. Voor de exacte locaties wordt verwezen naar bovenstaande tekening, die tevens als bijlage 1 aan dit verkeersbesluit is toegevoegd. Werkterrein (sloop en bouw) Delen van de Wassenaarstraat, Slagerstraat, Bakkerstraat en Verwerstraat worden voor al het verkeer (uitgezonderd werkverkeer) afgesloten. Dit zal gebeuren door middel van het plaatsen en fysiek afsluiten van de weg met hekwerken. Binnen de afsluiting (hekwerken) zijn diverse parkeerplaatsen en trottoirs gelegen. De parkeerplaatsen zullen vanwege het werkterrein niet toegankelijk zijn. Gedurende de sloop- en bouwperiode zal derhalve een parkeerverbod gelden. Enige tijd voor aanvang van de werkzaamheden wordt dit parkeerverbod ter plaatse aangekondigd. Voetgangers worden verwezen naar de trottoirs aan de overzijden van de betreffende wegen. Wassenaarstraat De Wassenaarstraat wordt aan de noordzijde gedeeltelijk toegankelijk gemaakt door het opheffen van de geldende eenrichtingsverkeermaatregel. Hierdoor blijft het (parkeer)terrein achter het appartementencomplex gelegen aan de Pastoriestraat bereikbaar. Omdat de doorgang door de Wassenaarstraat versperd is door een hekwerk, wordt een bord met ‘doodlopende straat’ geplaatst. Slagerstraat De Slagerstraat wordt eveneens aan de noordzijde gedeeltelijk toegankelijk gemaakt door het opheffen van de geldende eenrichtingsverkeermaatregel. Dit om de bestaande woningen, die behouden blijven, te kunnen ontsluiten. Omdat de doorgang door de Slagerstraat versperd is door een hekwerk, wordt een bord met ‘doodlopende straat’ geplaatst. Bakkerstraat Vanwege de afsluiting van de Wassenaarstraat wordt de eenrichtingsweg in de Bakkerstraat gedeeltelijk omgedraaid. Dit betreft het gedeelte tussen de kruispunten Bakkerstraat/Wassenaarstraat en Bakkerstraat/Verwerstraat. De gehele Bakkerstraat wordt zo een eenrichtingsweg met een rijrichting van west naar oost (uitgezonderd fietsers). Aangepaste verkeerssituatie in verband met de wekelijkse markt op de Woenselse Markt (zaterdagen tussen 5:00 en 21:00 uur). Op zaterdagen tijdens de wekelijkse markt is de Bakkerstraat niet via de Woenselse Markt te bereiken. Door het wijzigen van de eenrichtingsweg in verband met het afsluiten de Wassenaarstraat, zou de Bakkerstraat op die momenten onbereikbaar worden voor bewoners en bezoekers. Om deze reden zal op marktdagen de volgende, afwijkende verkeersregel van kracht zijn: - Inrijden van de Bakkerstraat vanuit de Verwerstraat voor bestemmingsverkeer (bewoners en bezoekers Bakkerstraat) mogelijk. Deze wekelijks terugkerende maatregel wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van een hekwerk inclusief een C1-bord (geslotenverklaring) en onderbord. Het aanwezige C2-bord (eenrichtingsweg), dat op de overige tijdstippen van kracht is, wordt dan afgeplakt. Verwerstraat Omwille van een veilige verkeersafwikkeling van het uitgaande werkverkeer en het overige verkeer wordt de Verwerstraat tussen het kruispunt met de Schoenmakerstraat en het kruispunt met de ventweg Pastoriestraat ingericht als eenrichtingsweg, uitgezonderd fietsers. Het kruispunt Verwerstraat/ventweg Pastoriestraat wordt ingericht als voorrangskruispunt, waarbij verkeer vanuit de Verwerstraat voorrang moet verlenen aan bestuurders op de ventweg. Pastoriestraat (ventweg) Vanwege het werkverkeer dat de bouwplaats via de Pastoriestraat verlaat, wordt ten behoeve van het fietsverkeer een nieuw stuk verplicht fietspad (in twee richtingen) aangelegd ter hoogte van huisnummers 57 – 75. Dit om de menging van fietsers en het werkverkeer zoveel mogelijk te scheiden. Het nieuwe stuk fietspad zal aansluiten op het bestaande tweerichtingenfietspad. Aan het einde en het begin van de lesdag van basisschool De Driestam zullen de grote transporten vanaf de bouwplaats op de hoek van de Verwerstraat-Pastoriestraat door de aannemers worden begeleid om een veilige oversteek te kunnen maken richting de rondweg op ma-di-do en vr tussen 08:00-09:00 uur en 14:00-15:00 uur en op woensdag tussen 08:00-09:00 uur en 12:00-13:00 uur. Dit om de veiligheid te garanderen tijdens het oversteken van voetgangersverkeer en het brom- snor- en fietsverkeer. Planning De start van de (sloop)werkzaamheden staat gepland in maart 2024. De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot en met augustus 2027. De tijdelijke verkeersmaatregelen zullen van kracht blijven tot het bouwproject volledig is afgerond. Communicatie en afstemming De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Hierin zijn de hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) vertegenwoordigd. Omwonenden, nabij gevestigde bedrijven en de basisschool zullen over de tijdelijke verkeersmaatregelen geïnformeerd worden via een wijkinformatiebrief. Tevens zal er voor geïnteresseerden door woonstichting ‘Thuis’ een informatiebijeenkomst worden georganiseerd waar uitleg wordt gegeven over de verkeersmaatregelen en de start van de sloop van de woningen. Belangenafweging Met dit verkeersbesluit stelt het college tijdelijke verkeersregels vast in verband met het faciliteren van een werkterrein voor sloop- en bouwproject ‘Gildebuurt’ en een route voor het werkverkeer. Deze regels dienen de hierboven genoemde verkeersbelangen van artikel 2 van de WVW 1994. Door het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen kan: - het werkverkeer op een goede en efficiënte wijze het werkterrein bereiken en verlaten; - een werkterrein worden gerealiseerd, waarbij vrachtwagens voldoende ruimte hebben om elkaar veilig te kunnen passeren binnen de bouwhekken en ter plaatse te kunnen parkeren; - de noodzakelijke sloop- en bouwveiligheidszone worden gerealiseerd. Zonder deze tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen er onveilige en/of overlastgevende situaties ontstaan. De verkeersmaatregelen kunnen echter ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Door het instellen en wijzigen van de eenrichtingswegen en het fysiek afsluiten van wegen met hekwerken zal de verkeerscirculatie voor het (gemotoriseerde) verkeer wijzigen. Weggebruikers dienen in sommige situaties een aangepaste – wellicht langere – route te nemen. De opheffing c.q. het niet beschikbaar zijn van een aantal parkeerplaatsen binnen het af te zetten werkterrein kan nadelige gevolgen met zich meebrengen, doordat er tijdelijk minder parkeergelegenheid is in de straten. Op momenten waarop de parkeerdruk hoger is, kan het voorkomen dat men iets verder van de bestemming af een parkeerplaats moet vinden. Daarbij kan worden opgemerkt dat de parkeervraag reeds is afgenomen, doordat de bestaande woningen binnen het project niet meer bewoond zijn en gesloopt gaan worden. Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn, mede doordat de maatregelen van tijdelijke duur zijn en er alternatieve routes en alternatieve parkeergelegenheden in de buurt beschikbaar zijn. Het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van het werkverkeer, het belang van het creëren van een sloop- en bouwveiligheidszone en het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het parkeerbelang. Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb). Besluit Het college besluit tot: 1.het aanwijzen van een verplicht fietspad in twee richtingen; 2.het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor; 3.het instellen en wijzigen van eenrichtingswegen (uitgezonderd fietsers); 4.het opheffen van eenrichtingswegen: 5.het instellen van een gebod tot het verlenen van voorrang aan bestuurders op de kruisende weg; 6.het instellen van een parkeerverbod ten aanzien van bestaande parkeervakken; 7.het fysiek afsluiten van weggedeelten. Wekelijks terugkerend tijdens de markt op de Woenselse Markt: 1.het opheffen van de eenrichtingsweg in de Bakkerstraat; 2.het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd aanliggende percelen Bakkerstraat.  De maatregelen worden uitgevoerd door middel van: 1.het plaatsen van borden model G11 en onderborden OB505; 2.het plaatsen van een bord model C14; 3.het (ver)plaatsen van borden modellen C2 , C3 en C4 en onderborden OB52; 4.het verwijderen van borden modellen C2 , C3 en onderborden OB52; 5.het plaatsen van borden model B6 en haaientanden op het wegdek; 6.het plaatsen van borden model E4 en onderborden met de tekst ‘parkeren verboden vanaf ’; 7.het plaatsen hekwerken. Wekelijks terugkerend tijdens de markt op de Woenselse Markt: 1.het verwijderen (afplakken) van het bord model C2 en onderbord OB52; 2.het plaatsen van een hekwerk met een bord model C1 en een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd aanliggende percelen Bakkerstraat’.   De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990. De tijdelijke maatregelen zijn weergegeven op tekening G.022816.0005-VKM-104, versie 6, d.d. 21 februari 2023. Eindhoven, 28 februari 2024 Hoogachtend, namens burgemeester en wethouders van Eindhoven, I.J.C. Brouwer plv. hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid Bijlage 1: tekening G.022816.0005-VKM-104, versie 6, d.d. 21 februari 2023

Unknown

Picture of  Lokaalnieuwseindhoven.nl Redactie

Lokaalnieuwseindhoven.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Eindhoven. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Eindhoven

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.