Bekendmaking voor verkeersbesluit in Eindhoven
Geplaatst op Lokaalnieuwseindhoven.nl op: 01-02-2024
verkeersbesluit Bekendmakingen
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
- Meerkollaan
- Tapuitstraat
- Rietvinkstraat
- Insulindelaan (ventweg)
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
1.het instellen van een fiets/bromfietspad;
2.het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd bouwverkeer;
3.het instellen van eenrichtingswegen;
4.het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, uitgezonderd fietsers en bromfietsers;
5.het instellen van een parkeerverbod ten aanzien van bestaande parkeervakken;
6.het fysiek afsluiten van weggedeelten met hekwerken.
Wettelijk kader
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:
- de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);
- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
- de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden bij maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid.
Op grond van het bepaalde in artikelen 34, 35 en 37 van het BABW kan het bevoegd gezag ingeval van de uitvoering van werken tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen uitvoeren. In bepaalde situaties behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit thans wél nodig geacht, omdat de hierboven beschreven tijdelijke inrichtingselementen langer gaan duren dan vier maanden.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam De Kempen.
Aanleiding
Op 20 februari 2023 heeft het college een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van een supermarkt en 58 appartementen aan de Meerkollaan (bouwproject ‘Haagdijk Eindhoven’ kenmerk EHV-ZP2022-000005). Voor de realisering van deze bouwontwikkeling dient een bouwplaats te worden ingericht. In verband met de in acht te nemen bouwveiligheidszone en het faciliteren van een veilige route voor het bouwverkeer, dient een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen te worden getroffen in bovenvermelde straten.
Verkeersmaatregelen
De Meerkollaan, Tapuitstraat, Rietvinkstraat en de ventweg van de Insulindelaan zijn bij de gemeente in beheer en betreffen op grond van de gemeentelijke wegencategorisering erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Op de wegen is een snelheidsregime van 30 km//u van toepassing.
De bouwplaats van bouwproject ‘Haagdijk Eindhoven’ is deels gesitueerd op bovengenoemde wegen. De wegen dienen gedeeltelijk te worden vrijgehouden voor het opstellen van bouwmaterieel, dan wel het creëren van de benodigde veiligheidszone. In de bouwveiligheidsvoorwaarden is namelijk opgenomen dat een gebied rondom een bouwproject afgezet dient te worden. Indien er voorwerpen vallen, komen deze niet in de openbare ruimte terecht. Door de straten te versmallen voldoet de bouw aan deze voorwaarden.
Tevens dient ruimte te worden gecreëerd ten behoeve van het werkverkeer, waarbij vrachtauto’s op een veilige wijze de bouwplaats kunnen bereiken en verlaten en voldoende ruimte hebben om elkaar veilig te kunnen passeren binnen de bouwhekken.
De tijdelijke inrichtingselementen staan weergegeven op tekening 1 ‘Haagdijk Gemeente Eindhoven’ (ongedateerd), versie 4.
Hieronder volgt een uiteenzetting van de te treffen maatregelen. Voor de exacte locaties wordt verwezen naar bovenstaande tekening, die tevens als bijlage 1 aan dit verkeersbesluit is toegevoegd.
Instellen fiets/bromfietspad en eenrichtingswegen
In verband met de in acht te nemen bouwveiligheidszone worden de rijbanen van de Meerkollaan, de Rietvinkstraat en de ventweg van de Insulindelaan deels met bouwhekken afgezet.
In de Meerkollaan en de Rietvinkstraat ontstaat zo onvoldoende ruimte voor verkeer in twee richtingen. Om deze reden worden deze straten deels ingericht als eenrichtingswegen.
Op de ventweg van de Insulindelaan is tijdelijk geen ruimte meer voor motorvoertuigen. Het gedeelte van deze weg langs het bouwterrein wordt ingericht als fiets/bromfietspad (in één richting). Aangezien het trottoir aan deze zijde komt te vervallen, kunnen voetgangers eveneens van dit pad gebruikmaken. Voor het overige verkeer geldt een verplichte rijrichting (rechtsaf) naar de Meerkollaan.
Instellen geslotenverklaring met uitzondering van bouwverkeer
Ten aanzien van de wegen die gelegen zijn binnen het bouwterrein zal een geslotenverklaring worden ingesteld in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd bouwverkeer.
Tijdelijke parkeerverbod
In verband met het af te zetten bouwterrein en het instellen van een fiets/bromfietspad zal een aantal parkeerplaatsen in de Meerkollaan, Tapuitstraat, Rietvinkstraat en de ventweg van de Insulindelaan gedurende de bouwfase niet bereikbaar c.q. beschikbaar zijn.
Ten aanzien van deze parkeerplaatsen zal een parkeerverbod worden ingesteld. Deze maatregel zal enige tijd voor aanvang van de werkzaamheden worden aangekondigd.
Planning
De start van de bouwwerkzaamheden staat gepland in februari 2024. De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot het tweede kwartaal van 2026.
De tijdelijke verkeersmaatregelen zullen van kracht blijven tot het bouwproject volledig is afgerond.
Communicatie en afstemming
De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. Omwonenden en nabij gevestigde bedrijven zullen over de tijdelijke verkeersmaatregelen geïnformeerd worden via een wijkinformatiebrief.
Belangenafweging
Met dit verkeersbesluit stelt het college tijdelijke verkeersregels vast in verband met het faciliteren van een bouwterrein voor bouwproject ‘Haagdijk Eindhoven’ aan de Meerkollaan en een route voor het werkverkeer.
Deze regels dienen de hierboven genoemde verkeersbelangen van artikel 2 van de WVW 1994.
Door het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen kan:
- het bouwverkeer op een goede en efficiënte wijze de bouwplaats bereiken;
- een bouwplaats worden gerealiseerd, waarbij vrachtwagens voldoende ruimte hebben om elkaar veilig te kunnen passeren binnen de bouwhekken;
- de noodzakelijke bouwveiligheidszone worden gerealiseerd.
Zonder deze tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen er onveilige en/of overlastgevende situaties ontstaan.
De verkeersmaatregelen kunnen echter ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Door het instellen van de eenrichtingswegen en een fiets/bromfietspad, zal de verkeerscirculatie voor het (gemotoriseerde) verkeer wijzigen. Weggebruikers dienen in sommige situaties een aangepaste route te nemen. De hoeveelheid verkeer op omliggende wegen kan hierdoor toenemen, waarbij – op drukke momenten – de kans bestaat op een verminderde doorstroming en langere reistijd.
De opheffing c.q. het niet beschikbaar zijn van een aantal parkeerplaatsen rondom het bouwterrein kan nadelige gevolgen met zich meebrengen, doordat er tijdelijk minder parkeergelegenheid is in de straten. Op momenten waarop de parkeerdruk hoger is, kan het voorkomen dat men iets verder van de bestemming af een parkeerplaats moet vinden.
Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn, mede doordat de maatregelen van tijdelijke duur zijn en er alternatieve routes en alternatieve parkeergelegenheden in de buurt beschikbaar zijn.
Het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van het bouwverkeer, het belang van het creëren van een bouwveiligheidszone en het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het parkeerbelang.
Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb).
Besluit
Het college besluit tot:
1.het instellen van een fiets/bromfietspad;
2.het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd bouwverkeer;
3.het instellen van eenrichtingswegen;
4.het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, uitgezonderd fietsers en bromfietsers;
5.het instellen van een parkeerverbod ten aanzien van bestaande parkeervakken;
6.het fysiek afsluiten van weggedeelten.
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen van:
1.een bord model G12a;
2.een bord model C1 met een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd bouwverkeer’;
3.borden modellen C2 en C3;
4.een bord model D5 met onderbord OB54;
5.borden model E4 met onderborden ‘parkeren verboden vanaf
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Eindhoven. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Eindhoven volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwseindhoven.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Eindhoven.
© LokaalnieuwsEindhoven.nl
Laatste berichten