Supermarktketen Nettorama viert haar 50-jarig jubileum, maar verwacht geen grootschalige festiviteiten. Volgens directeur Harry Sulmann is Nettorama niet op zoek naar publiciteit, een strategie die volgens supermarktdeskundige Joop Holla typerend is voor het merk.
‘De Bastmeijers’, de familie uit Gorinchem die in 1968 de eerste winkel in Breda opende, hebben altijd een achtergrondrol gekozen. Nettorama stond bekend als een van de eerste discountsupermarkten in Nederland en verlaagde consequent haar prijzen om onder die van de concurrentie te blijven, aldus Jaap Bastmeijer in een eerder interview met BN DeStem.
Nettorama heeft altijd een van de laagste prijzen in de markt gehanteerd, vaak door een kleine organisatie en gezamenlijke inkoop via SuperUnie. Dit resulteerde in een marktaandeel dat ooit 1,5 procent bereikte, maar inmiddels is gedaald naar 0,9 procent.
Volgens retail- en merkendeskundige Paul Moers is het onwaarschijnlijk dat Nettorama de komende 50 jaar zal overleven. Hij voorspelt dat er in de toekomst slechts tien tot twaalf supermarktformules zullen overblijven, door de noodzaak om zwaar te investeren in technologie zoals zelfscankassa’s en robots. Kleine supermarkten zoals Nettorama zouden het afleggen tegen grotere spelers als Albert Heijn en Jumbo.
Nettorama staat bekend om haar efficiënte bedrijfsvoering: geen overbodige luxe zoals spaaracties of flatscreens, en een beperkt assortiment van ongeveer 6.000 artikelen.
Hoewel Nettorama in de crisisjaren goed heeft meegedaan, blijft de toekomst onzeker voor de kleine keten.